Ćwiczenia

Utrwalanie głosek

Utrwalanie głosek zazwyczaj wiąże się z powtarzaniem słów i wierszyków. Żeby urozmaicić tę nudną czynność wprowadzamy różne zabawy.

1. Rymy

- np. utrwalamy głoskę cz – podajemy wyraz: „ beczka” i na zmianę z dzieckiem dodajemy: teczka, kurteczka, kropeczka, śliweczka, karteczka, mróweczka…

2. Zabawa w sklep

a) sklep stacjonarny – kupujemy konkretne przedmioty, pytamy o cenę, oczywiście staramy się wybrać przedmioty, które zawierają utrwalane głoski

b) zamówienie telefoniczne – zamawiamy przez telefon mając do dyspozycji obrazki, których nazwy zawierają utrwalone głoski

3. Gdzie to jest

- rozmieszczamy przedmioty lub obrazki , (których nazwy zawierają utrwalane głoski ) w różnych miejscach np.: na stole, pod krzesłem, obok szafki, za biurkiem…. i naprowadzamy dziecko, mówiąc:  „ to jest obok szafki”…… Później dziecko może pytać: „Czy to jest na krześle?”…itd.

4. Wyjeżdżamy w podróż

- przygotowujemy  walizkę i przedmioty, które mogą się w niej znaleźć i takie, których nie zabiera się w podróż. Wybieramy miasto, którego nazwa zawiera ćwiczoną głoskę. Mówimy zdanie: „Wyjeżdżam do np.: Świnoujścia i zabieram …np.: szczoteczkę do zębów….” Dziecko powtarza zdanie i pakuje kolejne przedmioty.

5. Zagadki

a) zagadki, które zadajemy i których rozwiązanie zawiera utrwalaną głoskę,

b)mając do dyspozycji przedmiot lub ilustrację przedmiotu zawierającego utrwalaną głoskę, zadajemy rozmaite pytania na jej temat, np.: „co to jest, z czego to jest zrobione, do czego służy….”