Język lubi gimnastykę

Posted on Posted in Artykuły, Bajki

Język lubi gimnastykę (Autor: Dorota Szczekot)   Język lubi wyginanie Buzia śle buziaki Ćwiczcie więc panowie, panie I drogie dzieciaki   Język wspina się do nosa Później liże brodę Teraz w uchu brzęczy osa I w drugim też może   Język lubi być pędzelkiem I malować sufit Maluj więc swe podniebienie, Policzki – jak lubisz […]

Konkurs recytatorski

Posted on Posted in Artykuły, Bajki

Konkurs recytatorski (autor: Dorota Szczekot)   Kalinka była już dużą dziewczynką, chodziła do drugiej klasy. Pani wychowawczyni wybrała ją aby reprezentowała klasę na konkursie recytatorskim. Kalinka uczyła się wierszyka, wielokrotnie go powtarzała, starała się pięknie recytować i choć do konkursu było jeszcze trochę czasu, Kalinka codziennie robiła w domu próbę a cała rodzina biła jej […]

Dzieci logopedki

Posted on Posted in Artykuły, Bajki

Dzieci logopedki (autor: Dorota Szczekot)   W kolorowym przedszkolu,  w pewnym mieście, którego nazwy nie pamiętam pojawiła się pani logopeda. Dzieci chodziły do gabinetu logopedycznego na ćwiczenia,  a później coraz lepiej, wyraźniej  mówiły. Pani Tereska, która dbała o pełne brzuszki dzieci i zajmowała się przywożeniem obiadków zaczęła głośno się dziwić: – Jak ten Antoś ładnie […]

Krótkie wędzidełko

Posted on Posted in Artykuły

Krótkie wędzidełko podjęzykowe – ankyloglossia Wędzidełko podjęzykowe łączy dolną powierzchnię zębów z dnem jamy ustnej. Jest ono widoczne podczas unoszenia języka w kierunku podniebienia. Jeśli wędzidełko jest rozwinięte prawidłowo  język może wykonywać swobodne ruchy we wszystkich kierunkach. Jeśli wędzidełko jest zbyt krótkie, wówczas ruchy języka są bardzo ograniczone. Trudno jest wymówić prawidłowo głoski wymagające uniesienia […]

Jak polubić szkołę

Posted on Posted in Artykuły

Jak polubić szkołę? Znam odpowiedź na pytanie, które nurtuje wielu rodziców dzieci w wieku szkolnym. Jak sprawić, żeby dziecko miało w szkole dobre stopnie i zapał do nauki, z chęcią odrabiało prace domowe? Odpowiedź jest wyjątkowo prosta i oczywista: Dziecko musi lubić szkołę. To wszystko. Jednak jak to zrobić, żeby dzieci były przekonane, że szkoła jest fajna? […]

Zooterapia

Posted on Posted in Artykuły

Zooterapia w mojej terapii logopedycznej Zooterapia (lub animoterapia) to rodzaj terapii, wykorzystujący kontakt ze zwierzętami. Naukowcy dowiedli, iż głaskanie psa lub kota znacznie obniża napięcie nerwowe, uspokaja. Kojące działanie ma obserwacja ryb w akwarium. Na przestrzeni lat prowadzone obserwacje wskazują na niezwykłe działanie zwierząt zwłaszcza dla dzieci. Po kilku tygodniach  terapii chore dzieci stają się weselsze, […]

Motoryka precyzyjna

Posted on Posted in Artykuły

Znaczenie w pracy logopedy rozwoju motoryki precyzyjnej Człowiek posiada wielką i bardzo zróżnicowaną zdolność doświadczania świata. Dzieje się tak dzięki zmysłom percepcji: wzroku, słuchu, smaku, węchu, dotyku.     Najważniejszy jest dotyk, człowiek odczuwa go bardzo wcześnie, długo przed narodzeniem i nie przestaje go odczuwać właściwie do końca życia. Receptorem, który pozwala odczuwać dotyk jest skóra i […]

Samodzielność

Posted on Posted in Artykuły

Jak nauczyć dziecko samodzielności? Kilka ciekawych zasad … Dawaj okazje dziecku do ćwiczenia nowych umiejętności Pozwalaj na doświadczanie porażki, a w sytuacji niepowodzenia zachęcaj do ponownych prób Szanuj dziecięce starania Pozwalaj dziecku działać samodzielnie- nie wtrącaj się jeśli cię o to nie prosi i jest szansa, że samo sobie poradzi Bądź cierpliwa(y)- dziecko wiele razy […]

Wady zgryzu – przodozgryz

Posted on Posted in Artykuły

Wszystkie wady zgryzu mogą rzutować na jakość wymowy dziecka, później osoby dorosłej. Wskazana jest zatem korekta wady zgryzu – im wcześniej tym lepiej. Głoski realizowane nieprawidłowo łatwiej i szybciej można skorygować, jeśli nie są jeszcze bardzo utrwalone. Im szybciej nastąpi leczenie ortodontyczne – tym szybciej logopeda wywoła i utrwali prawidłową artykulację odpowiednich głosek. W przypadku […]

Utrwalanie głoski ł

Posted on Posted in Ćwiczenia

Ćwiczenia – utrwalanie głoski ł (wg J. Wójtowiczowej, E. Lichoty) Przed lustrem wykonujemy ćwiczenia warg Powtarzamy Ła ło łe łu ły Ała ało ałe ału ały Oła oło ołe ołu oły Eła eło ełe ełu eły Uła uło ułe ułu uły   3. Powtarzamy wyrazy z głoską ł – najpierw ł na początku wyrazu,  później w […]