Ćwiczenia

Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny

   Aby ćwiczenia aparatu mowy były dla dzieci atrakcyjne można wykorzystać ich bujną wyobraźnię. Nazywając np.: naprzemienne podnoszenie języka do podniebienia i układanie go za dolnymi siekaczami  „piłeczką”, (która odbija się od  sufitu i od podłogi)  unika się zbędnego i nudnego tłumaczenia dziecku na czym ma polegać ćwiczenie. Pomocne są tu liczne, proste ilustracje.

  1. Piłka – język udaje piłeczkę, odbija się od „sufitu” i od „podłogi” w buzi. Później odbija się od „ścian”. (Język dotyka podniebienia, dna jamy ustnej, wewnętrznych ścian policzków) 
  2. Wesoły konik – kląskanie
  3. Zmęczony konik – parskanie (rozluźnienie warg)
  4. Głodny kotek – dziecko udaje kotka, który pije mleczko, tzn. język wysuwa się z buzi, następnie unosi się do góry
  5. Rurka – dziecko zwija język w rurkę
  6. Łyżeczka – dziecko wyjmuje język, jego brzegi podnoszą się do góry, na środku tworzy się zagłębienie
  7. Młynek – język kręci się pomiędzy dziąsłami a wargami w jedną  i w drugą stronę
  8. Nadmuchany balonik – napełnianie policzków powietrzem
  9. Dziurawy balonik – język znajduje się za zębami, usta tworzą uśmiech, dziecko wydaje dźwięk: sssss
  10. Zamknięte okienko – zaciśnięcie warg
  11. Króliczek – usta układają się w dzióbek i przesuwają się na boki
  12. Buziaczek- śmieszaczek żabki– usta naprzemiennie rozciągają się w uśmiechu oraz ściągają się tworząc dzióbek
  13. Ryjek Prosiaczka – wargi wysuwają się do przodu, ich układ jest zbliżony do układu warg podczas artykulacji samogłoski u
  14. Silnik samochodu– wargi wibrują dźwięcznie
  15. Pędzelek – język „ maluje sufit w buzi” – przesuwa się po podniebieniu
  16. Miotełka – język „zamiata podłogę w buzi” – przesuwa się po dnie jamy ustnej
  17. Rybka – wąskie, wyciągnięte do przodu usta otwierają się i zamykają