ArtykułyĆwiczenia

Parasygmatyzm

To co zwykło nazywać się seplenieniem…parasygmatyzm

Parasygmatyzm to najczęściej występująca u małych dzieci błędna artykulacja polegająca na zastępowaniu głosek szumiących (sz,ż,cz, dż) głoskami syczącymi (s,c,z, dz) – np. safa, capka, zółw, dzem

Ćwiczenia najlepiej rozpocząć gimnastyką buzi i języka oraz przygotowaniem aparatu mowy do artykulacji głosek szumiących.

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, np.: piłka, króliczek, wesoły konik, szpileczka, pranie, rurka, łyżeczka, pędzelek, ryjek.

Następnie powtarzamy  kilka razy głoskę u, buzia już wtedy dobrze się układa, (ryjek), później powtarzamy lalala, lululu  i wówczas język dostaje informację , że ma skierować się do góry. Kolejnym krokiem może być  naśladowanie  pociągu i  powtarzanie:  czu czu czu.  Jeśli dziecko uporczywie powtarza cu- należy dać wskazówkę “język do góry”.

Następnie powtarzamy sylaby

cza czo cze czu czy

acza aczo acze aczu aczy

ecza eczo ecze eczu eczy

ocza oczo ocze oczu oczy

ucza uczo ucze uczu uczy

następnie możemy spróbować powtarzać sylaby z głoskami sz, ż, dż.

Czyli

sza szo sze szu szy

asza…..itd

(Czasami łatwiej jest rozpocząć ćwiczenia od głoski sz, czyli od naśladowania wiatru:szszszsz….)

Następnie powtarzamy wyrazy z głoską cz na początku wyrazów

np.:

czapka, czapla, czajnik, czołg, czoło, czubek, czytanka, czytelnia.

i tak samo z głoskami sz, ż, dż

Następnie wybieramy wyrazy z głoską cz (później sz, ż dż) w środku i na końcu.

Jak to będzie utrwalone przystępujemy do utrwalania tych głosek w wyrażeniach dwuwyrazowych, później w zdaniach, później już powinna być znaczna poprawa w mowie spontanicznej.

Równolegle wykonujemy ćwiczenia słuchowe – odróżnianie sz od s, cz od c, ż od z i dz od dż. Wykonujemy je od początku i kontynuujemy.

Sz napoczątku:

Szafa szatnia szal szał szałwia  szelki  szum  szuflada  szynka  szyja   szypułka

Sz w środku:

Kasza kosze koszula koszyk koszykówka kalosze naszyjnik pasztet

Sz na końcu:

Kalosz kosz klosz kapelusz mysz afisz lekarz malarz jeż

(ż na końcu wyrazów ulega ubezdźwięcznieniu, wymawiamy jako sz)

Cz w środku:

Haczyk oczy pieczątka uczeń wnuczek mleczko kaczka taczka beczka teczka pocztówka kluczyk apteczka kubeczek

Cz na końcu:

Biegacz bogacz badacz palacz płacz mecz mlecz klucz miecz bicz

Głoska dż

Dżokej dżem dżungla dżentelmen dżuma